وبسایت نشر آثار سعید مبیّن شهیر/پدر مکتب نمادگرایی جادویی
سعید مبیّن شهیر در گفتگو با روزنامه همشهری
دو شنبه 20 اسفند 1397 ساعت 10:54 | بازدید : 1326 | نویسنده : یک دوست | ( نظرات )

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سعید مبیّن شهیر در یادداشتی اختصاصی در هفته نامه تبریز ما
دو شنبه 20 اسفند 1397 ساعت 10:44 | بازدید : 1384 | نویسنده : یک دوست | ( نظرات )

((تکامل شیوه زندگی انسان و تاثیر آن بر تغییر سبک زندگی بشر از منظر مفهوم شادی و غم))

به قلم:سعید مبیّن شهیر

هفته نامه تبریزما/شماره3


بعضی چیز ها در زندگی انسان زیاد اند.هر چیزی که زیاد باشد ارزشش کم می شود و به اصطلاح خر مهره می شود.علم اقتصاد هم بر این موضوع مهر تایید می زند.موضوعی که می خواهیم مطرح کنیم،مسئله تکامل شیوه زندگی و تاثیر آن بر تغییر سبک زندگی بشر است.از جهت اینکه می خواهیم موضوع را حول علم جامعه شناسی و انسان شناسی فرهنگی بدوانیم،ابعاد ارزشی آن را در نظر نمی گیریم و چشممان را روی این مورد می بندیم.مردم جهان از آن اول که پا روی جهان هستی گذاشتند و در فکر آبادی اش افتادند،به فکر تفریح نبودند یا بهتر است بگوییم وقتی نداشتند که به فکر شاد کردن خود و دیگران باشند.همین که می توانستند شکم خودشان و گروه هایی که در آن عضو بودند سیر کنند کلاهشان را بالا می انداختند و گل از گلشان می شکفت.پر کردن شکم کاری بسیار دشوار بود و چون فراهم کردن غذا تا 11هزار سال پیش تنها از طریق شکار ممکن بود،همه باید آستین های مبارک خود را بالا می زدند و با نیزه و تیر و کمان به جان حیوانات بخت برگشته می افتادند.پیرامون بحث غذا چه دعا ها و جادو هایی که خوانده نمی شد و چه اداهایی که انجام داده نمی شد تا بلکه رحمتی شامل حالشان شود و چیزی گیرشان بیاید.گذشت وگذشت تا رسید به شش هزار سال پیش که ما عصر تمدن می نامیمش.مهم ترین مشخصه این عصر پیدایش الفبا بود.الفبا و نوشتن سبب انتقال اطلاعات از نسلی به نسل دیگر شد و همین امر افزایش اختراعات و رفاه اقشار مختلف را در بر داشت.به تدریج جای خالی نهادی به نام نهاد تفریحی داشت احساس می شد.هنگامی که تامین غذا و امنیت از خانواده های گسترده به نهاد ها و سازمان های اجتماعی مختلف واگذار شد،مردم وقت آزاد بیشتری برای کار های مختلف پیدا کردند و این وقت صرف کنش های مثبت و منفی انسان ها شد.نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مرگ انسان و تولد او از جمله مواردی است که انسان از ابتدای آفرینش با آن همراه بوده و شادی و غم را در بالاتین حالت خود در این موارد می دیده است.

گسترش دامنه رفاه در جوامع مختلف(حتی جوامع جهان سوم) به وسیله پیشرفت مبانی اقتصاد و در ادامه آن تلاش برای شکل گیری اقتصاد کاربردی و مطالعه آن پس از رنسانی در غرب انتظارات افراد جامعه را از جهان پیرامون خود بیشتر کرده و دو مفهوم تنوع طلبی و آزادی برای انسان تازه متولد قرون جدید اهمیت پیدا کرد.جوامع در تعامل با هم قرار گرفتند و غول امپریالیسمی با همه تاثیرات منفی خود برخی مفاهیم جدید را بین جوامع مختلف رد و بدل کرد.مثالی که می توان جهت ملموس تر کردن مفهوم بیان کرد مثال قرار گرفتن دو منبع سرد و گرم در کنار یکدیگر یا ترکیب دو آب سرد و گرم است که نهایتا در حد واسط و میانی خود قرار می گیرند.جامعه ناشاد،عناصر فرهنگی مختلفی برای برقراری شادی همچون مجموعه عناصری به نام(روز تولد)را از جوامع دیگر کسب می کند.همچنین بر خورد زبان ها،سبب انتقال مفاهیم و واژه ها از جامعه ای به جامعه دیگر می شود.نتیجتا می توان گفت که گاهی در اثر ورود فرهنگی به فرهنگ دیگر هر دو فرهنگ می توانند عناصری از یکدیگر را اخذ کنند و کاستی های خود را بهبود بخشند.
 
 
 ((عکس این پست،از آرشیو عکس های شخصی سعید مبیّن شهیر گرفته شده است.سال1396-توضیح:مراسم افطار با دکتر پزشکیان))

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سعید مبیّن شهیر در یادداشتی برای آفتاب نیوز نوشت
جمعه 3 اسفند 1397 ساعت 1:9 | بازدید : 1375 | نویسنده : یک دوست | ( نظرات )
وقتی نام ایران شنیده می‌شود اولین تصوری که از این کشور و هویت آن به ذهن می‌آید، تاریخ و ادبیاتش است. از معماری چشم‌نواز ایرانیان تا سعدی و فردوسی و شهریار؛ اما آیا امروز شخصی از خودش می‌پرسد که چرا دیگر شاعران و نویسندگان بزرگی چون شیخ اجل صفحه ادب ایران را ورق نمی‌زند و یا چرا حماسه باشکوهی چون شاهنامه به نظم در نمی‌آید؟
آفتاب‌‌نیوز :
سعید مبین- در این کره خاکی هر شخصی و در نگاه کلان، هر جامعه‌ای به هویت خود افتخار می‌کند و آن را زیربنای توسعه فکری خود قرار می‌دهد. هویتی که شخص و جامعه‌اش با آن شناخته می‌شود، گاه بعد اقتصادی و گاه بعد فرهنگی غالب نسبت به ابعاد دیگر دارد و بی‌شک مردم ایران همواره با بعد فرهنگی-ادبی هویت خود در سراسر جهان شناخته شده‌اند. وقتی نام ایران شنیده می‌شود اولین تصوری که از این کشور و هویت آن به ذهن می‌آید، تاریخ و ادبیاتش است. از معماری چشم‌نواز ایرانیان تا سعدی و فردوسی و شهریار؛ اما آیا امروز شخصی از خودش می‌پرسد که چرا دیگر شاعران و نویسندگان بزرگی چون شیخ اجل صفحه ادب ایران را ورق نمی‌زند و یا چرا حماسه باشکوهی چون شاهنامه به نظم در نمی‌آید؟
 
پاسخ بسیار روشن است. ما این سوال را از خودمان نمی‌پرسیم؛ زیرا به زندگی عادت کرده‌ایم، به فرهنگ بومی نشده شرق و غرب عادت کرده‌ایم. وضع اقتصادی جامعه نیز به گونه‌ای است که اگر با مردم درباره وضع ادبیات سخن بگویی، می‌گویند: دلت خوش است؛ تورم کمرمان را شکسته، دیگر حال وحوصله‌ای برای فکر کردن به این چیزها نداریم!
 
درست هم می‌گویند؛ اما نگرانی من نیز بی‌مورد نیست. ادبیاتی که در طول هزار و چهارصد سال به درخت تنومندی تبدیل شده است، منتظر خوش‌آمدگویی به پاییز است و اگر به دادش نرسیم معلوم نیست چه بر سرش خواهد آمد. از نگاه دیگر، قدرت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های مختلف، افراط در سرگرمی و دورشدن جوانان از مقوله کتاب و مطالعه سبب رکود وضع ادبیات امروز ما شده است. می‌گویند قیمت کتاب‌ها بالاست و این قدرت خرید مردم را کاهش داده است ولی اگر منصفانه قضاوت کنیم خواهیم دید که این سخن بهانه‌ای بیش نیست. اگر قیمت کتاب‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش یابند، جوان ما باز آن احساس نیاز را نمی‌کند که به دنبال کتاب برود. جوان ایرانی احساس می‌کند نیاز به فعال شدن دارد، نیاز به دیده شدن دارد، نیاز به محبت دارد و فرهنگ غرب وقتی به صورت مستقیم و بی‌هیچ پالایشی به فرهنگ ما ملحق می‌شود این جوان راه‌های نادرستی را برای ارضای نیازهایش پیش می‌گیرد. مطمئنا ورود فرهنگی اجنبی به فرهنگی که ارزش‌ها و عقایدش هزاران سال است متفاوت با آن است، تاثیر خوبی در جامعه نخواهد گذاشت. وقتی به مسئله از روی دیگرش نگاه کنیم با نویسندگان و شاعران مواجه می‌شویم که کم‌توجهی جامعه به کتاب و ادبیات سبب دلسرد شدن آن ها در نوشتن و چاپ کتاب می‌شود. 
 
برای رفع مشکلات بالا راهی جز پویش همگانی مردم و دولت برای بهبود شرایط دیده نمی شود.مشکلات بالا، مشکلاتی ساده و کم اهمیت نیستند و هرچه زمان بگذرد، بازگشت به وضعیت مطلوب ادبی مشکل‌تر خواهد بود. بومی‌سازی فرهنگ، حمایت مادی و معنوی از شاعران و نویسندگان در قالب جشنواره‌ها، همایش‌ها و مسابقات گوناگون، تشویق به مطالعه کتاب با طرح‌های جذاب در سطح شهر، مجلات و مکان‌های عمومی مانند مترو، رواج فرهنگ هدیه دادن کتاب و ایجاد رسانه‌های بررسی تازه‌های کتاب از جمله راه‌های رساندن جامعه به وضع مطلوب ادبی گذشته هستند. چه اشکال دارد که به عنوان مثال شهرداری‌ها از سخنان و اشعار ادبی شاعران بزرگ همچون کتاب گلستان سعدی روی دیوارهای شهر استفاده کنند. اگر همه مدیران و مردم دست به دست هم دهند و طرح‌های تشویقی مطالعه و شناخت ارزش کتب ادبی را در جامعه پیاده سازند، به‌زودی تاثیر مثبت آن را در زندگیمان خواهیم دید.
 
 
منبع:آفتاب نیوز
http://aftabnews.ir/fa/news/570604/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
برچسب‌ها: آفتاب نیوز ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


معرفی کتاب قطعه مقدس در مجله اینترنتی نمناک
جمعه 2 اسفند 1397 ساعت 23:56 | بازدید : 1312 | نویسنده : یک دوست | ( نظرات )

مجله اینترنتی نمناک درباره کتاب قطعه مقدس نوشت:

پیشگویی آینده در کتاب قطعه مقدس اثر جدید سعید مبین شهیر

بیوگرافی سعید مبیّن شهیر

سعید مبیّن شهیر متولد آذر 1378 نویسنده معاصر اهل تبریز است که با نوشتن کتاب پایان نامه و ابداع سبک نمادگرایی جادویی(مجیکال سمبلیسم) در ادبیات فارسی شناخته شد.مدتی از چاپ کتاب پایان نامه نگذشته بود که این کتاب جنجال زیادی در رسانه ها و جراید برانگیخت.نمادگرایی جادویی را می توان جدید ترین سبک در ادبیات فارسی دانست.برخلاف نظر بسیاری سعید مبین شهیر دانشجوی رشته جامعه شناسی است.وی از شاعران ایران به سعدی و نظامی علاقه بیشتری دارد.

پیشگویی آینده در کتاب قطعه مقدس!!

کتاب قطعه مقدس اثر سعید مبین شهیر دومین کتاب نوشته شده در سبک نمادگرایی جادویی می باشد که موضوع کلی آن ادبی-فلسفی است.مضمون کتاب در حالت جزئی تر مربوط به آینده انسان و از بین رفتن معانی زندگی امروز می باشد.این کتاب آینده سرزمین های مختلف را پیش بینی می کند و از بین رفتن ارزش های امروز بشر را عامل مهمی در تباهی جهان بینی ها و مشکلاتش می داند.این کتاب داستان های بسیاری از پایان جهان را در لابه لای متونش ترسیم کرده و حوادث پایان دنیا را با استفاده از اساطیر و تاریخ برای خواننده وصف می کند.

 

قطعه مقدس فساد جنسی و به هم ریختگی تمدن های انسانی را در قالب جنگ های بسیار عظیم توصیف می کند که می توانند به گسترش بیماری های دست ساخته و افسار گسیختگی هوش مصنوعی خاتمه پیدا کنند.قطعه مقدس در بیست و سه فصل به همراه پیوست های هر فصل نوشته شده است.از ویژگی های دیگر کتاب از هم گسیختگی ظاهری جملات کتاب است که فهم کتاب را تا حد زیادی برای خواننده دشوار می کند.

قطعه مقدس به سرزمین مصر نگاه جدی تری دارد و این سرزمین را یکی از سرزمین های مهم و موثر در آخرالزمان وصف می کند. مکالمات فلسفی بسیاری در کتاب وجود دارد که پیرامون انسان و خودخواهی بی اندازه اش شکل گرفته است.پیشگویی هایی که درباره آینده جهان وجود دارد با مفاهیمی چون دانشمندان دیوانه،مردم مجنون،سرمای پنج فصل،فقر و غم دیدگی گسترده دنیا پیوند دارد.این کتاب همچنین لذت بردن انسان را از خونخواری،کشتن و آزار دادن انسان ها مخصوصا کودکان کم سن سبب پوسیدن تمدن امروز ملت ها می داند.استفاده گسترده از اساطیر ملل و مفاهیم علوم انسانی اعم از علم تاریخ،ادبیات،ادیان و جغرفیا متون کتاب را تا حد بالایی نا مفهوم و جادویی جلوه می دهد.در بخشی از این کتاب نوشته شده است که مصر قدرت تسخیر جهان را خواهد داشت و تنها سرزمین برای موصون ماندن از خطرات سرزمین ایران خواهد بود. 

قطعه مقدس بشریت و ارزش های بنیادین کلی همه انسان ها را سبب بقاء جوامع معرفی می کند و فاصله گرفتن انسان ها از ارزش های نیک راعامل از خود بیگانگی انسان ها و بیماری های روحی عجیبی وصف می کند.قطعه مقدس انسان امروز را از شیطانی شدن هوای تنفسی علوم بیم می دهد و خالی شدن امیال و غرایض انسان را از خوبی ها به شدت مورد نکوهش قرار می دهد. در فصل فصل کتاب آینده تباه انسان پس از دیده شدن شش ستاره پشت سر هم در آسمان مصر اتفاق می افتد و پس از آن دو کودک زاده می شوند که یکی ناجی جهان نام می گیرد و دیگری برای از بین بردن دنیا آماده می شود.سپس کودک دوم به میان دو رود می آید و دانشمندانی را از سراسر جهان گرد هم می آورد که بتواند به هدفش برسد.در همین حال صوتی گوشنواز از ستاره دوری به گوش انسان می رسد که اورا آماده یک جنگ دیگر با بیگانگان  می کند.قطعه مقدس عرفان های نو ظهور را عاملی انحرافی در مسئله شناخت بیان می کند و می گوید که این عرفان ها یکی از دلایل گم شدن انسان در زندگی حیوانی روزمره اش است.

منطقه اسکاندیناوی نیز در قطعه مقدس نقش موثری دارد همین موضوع سبب شده است که نام اولین فصل کتاب(اسکاندیناوی؛سرخ)گذاشته شود.بابل از دیگر سرزمین های مهمی است که به کرات در کتاب استفاده شده است.این کتاب نقش ایران را در بهبود شرایط آخرالزمان به بهترین شکل برای خواننده تفهیم می کند.نام فصل های کتاب به ترتیب عبارت اند از((اسکاندیناوی؛سرخ-آهن تلخ-شام آخر-نشان افتخار-قیامت-پشت چشم-قاصد شوم-بعد-شباویز عشق-دیگ بخار-قطعه مقدس-ماده-هیم-تراز جلب-سی و سه-بازگشت-گفته شد-لیلا،آدم،فرود-رز-جنگ برای جنگ-بینا-دار و چه کسی.))سبک نمادگرایی جادویی با همه سبک های غربی تفاوت دارد و بیشترین تفاوتی که با مکاتبی همچون نمادگرایی،پست مدرن و سوررئالیسم دارد وجود مفاهیم دینی در آن است.

یکی از تفاوت های اصلی نمادگرایی جادویی با نمادگرایی این است که نمادگرایی جادویی لزوما از عناصر نگرانی،ترس،تشویش و سیاهی سخن نمی گوید.قطعه مقدس تا کنون بزرگترین کتابی است که توانسته است این سبک را در خود نشان دهد. در سبک نمادگرایی جادویی،خصوصا در کتاب قطعه مقدس بیشتر از عناصر و نشانه های بدیع استفاده می شود.حتی ممکن است یک مفهوم در قالب چند نشانه و نماد در فصول مختلف آمده باشد.

نهی پیروی از شیطان و پیروانش

نهی پیروی از ابلیس از محور های اصلی کتاب است.قطعه مقدس عمل به دستورات شیطان و حاکمان دروغگوی آخر الزمان را کار انسان های خودفروخته می داند.این کتاب می گوید که پیروی از ابلیس و خوانندگان بی شرم و همچنین حاکمان دروغگو انسان را از رسیدن به سعادت باز می دارد.قطعه مقدس همچنین نقشه های پلیدانه ای را که پیروان شیطان در آخرالزمان انجام می دهند فاش می کند.دانشمندان دیوانه و پزشکان خودفروخته از جمله یاران ابلیس در آخرالزمان هستند که وظیفه به تخت نشاندن ابلیس را دارند.

کشتن کودکان و ستایش ابلیس از جمله رسومی است که پیروان شیطان انجام می دهند.انسان های ناتوان در شناخت خداوند در آخرالزمان برده ابلیس می شوند و کار به جایی می رسد که مادرانشان را نیز انکار می کنند!

 

چند مورد از پیشگویی های قطعه مقدس

1- آشوب بزرگ که با دیده شدن شش ستاره در آسمان مصر اتفاق می افتد
2-جنگ میان هشت ملت 
3-کشته شدن بسیاری از حیوانات اهلی در جهان 
4-سرد شدن کره زمین به مدت پنج فصل
5-سقوط بین النهرین 
6-فساد جنسی گستره به صورت آشکار
7-بازگشت انسان به دوره وحشی گری و قربانی کردن انسان های دیگر
8-تصرف در زمان
9-ساختن آهن پاره هایی مستطیل شکل برای قتل عام انسان ها
10-بلای آسمانی اطراف دریای مدیترانه
11-پناه گرفتن شورشگران در اسکاندیناوی
12-خاموش شدن چراغ های بندرگاهی در شرق و کشته شدن مردمانش
13-ساخته شدن شش برج بلند و رواج فساد اقتصادی و بی بندوباری در برج ها
و...
 
سخن استاد کریمی مراغه ای درباره کتاب قطعه مقدس
استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای،بزرگترین شاعر ترک زبان ایران کتاب قطعه مقدس را مناسب برای اهل ادب توصیف کرده و عنوان نویسنده پر ذوقِ دارای طبع سرشار را به نویسنده کتاب داده است.
 
مقدمه کتاب
 
((جهان امروز از ما یک چیز مهم می خواهد؛جهان امروز،همان نوزاد دیروز نیست که از انسان بخواهد جنگ راه بیندازد یا به شکل ابر های آسمان دقت کند.جهان امروز دیگر پیر تر شده است.او می خواهد به آرزوی دوران کودکی اش برسد؛بنابر این از انسان می خواهد بهشتی فراخ برایش بنا کند.بهشتی که پدرانمان نتوانستند به طور کامل بسازند.جهان امروز یک پادشاه بزرگ برای امپراطوری این جهان نیاز دارد))

 

منبع:نمناک

http://namnak.com/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87.p73230

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 16158
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 108
:: کل نظرات : 6

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 15
:: بازدید ماه : 9
:: بازدید سال : 5197
:: بازدید کلی : 16158